Vezmi do ruky tužku, namaluj mi…

Vezmi do ruky tužku, namaluj mi…

Dnes si povíme něco o dětské kresbě. Je to pro malé (ale i ty větší) děti důležitá činnost, kterou snad každé dítě tráví nějaký ten čas. Navíc kresba rozvíjí jemnou motoriku a dokáže o dítěti i leccos vypovědět. Často i psychologové pracují s malými pacienty na základě jejich kreseb…

Kresba se vyvíjí

Zajímá vás, kdy dítko vezme poprvé do ruky tužku či pastelku? Často to bývá už kolem prvého roka života. Ovšem to ještě nemaluje. Spíše s ní do papíru jen bouchá. O kresebném projevu nemůže být řeč.

Děti se ale k pastelkám rády vrací a začínají dělat první tahy. Vytváří sice jen čmáranice, v kterých nelze nic rozeznat, ale i důležité je, že tato činnost batole velmi baví.

Proto ji vašemu „čmáralkovi“ dopřejte. Dejte mu dostatek prostoru pro jeho první kresbičky Ale pozor! Chvilka nepozornosti a máte čmáranice i na stěně! A tolik prostoru mu zase obětovat nemusíte!

Každé dítě samozřejmě začíná kreslit v jiném věku. Většinou ti, co mají starší sourozence, začnou dříve.

Vidí v nich vzor a snaží se je napodobovat. Ale to už je tak dáno. Mladší dětičky budou chtít vždycky dělat to, co jejich starší sestra či bratr.

Většinou kolem 2. a v průběhu 3. roku dítka začínají lépe vést čáry a pomalu se jejich kresba vyvíjí. Začínáme tak rozpoznávat jednoduché a zatím primitivní obrázky.
Kolem 4. a 6. roku dítě už konečně ví přesně, co chce kreslit. Začíná si kresbu plánovat. Ví, že hodlá nakreslit autíčko a také jej skutečně kreslí. V předchozí fázi dítko vymýšlelo, co kreslí, až během samotné kresby.

Předkládejte dětem v předškolním věku pastelky základních barev! Nepotřebují širokou paletu barviček. Stejně při kresbě nejraději vytváří kontrasty. Nejvíce oblíbenou mají červenou, žlutou, zelenou a modrou.

Rozvíjíme kresbu…

Věnujte dítěti pozornost, když si kreslí a když si chce o obrázku povídat! Diskutujte s ním o tom, co vytvořilo! Ptejte se ho na detaily!

Nejde jen o kreslení, má to i další účely. Povídáním o kresbě budete rozvíjet i jeho verbální schopnosti, postřeh a další vlastnosti, které se mu budou hodit po nástupu do první třídy.

Kresba je důležitá především proto, že rozvíjí jemnou motoriku. Dávejte mu tedy obrázky, které musí vymalovávat, aby nepřetáhlo. Vhodné jsou omalovánky! Na trhu jich je velké množství, takže určitě najdete nějaké, které vašeho malého „malíře“ zaujmou.

V předškolním věku mu také můžete dávat jednoduché předlohy. I když obrázek přesný nebude, vy si můžete všimnout, zda je alespoň ratolest schopna zachytit výraznější prvky, velikost obrázku atd. I to se u něj postupem času bude zlepšovat.
Pro začátek mu pořiďte malovací potřeby, na které se nemusí příliš tlačit. Vhodné jsou voskovky či fixy!

I když se vám zdá, že do kresby dítěte nemusíte nijak zasahovat, věnujte této jeho činnosti pozornost! Je prokázáno, že ty děti, které mají zprostředkované zkušenosti díky kresbě, jsou ve škole úspěšnější a dokážou se lépe soustředit na výklad vyučujícího! To přece je dostatečná motivace!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ověření *