Učitelka je na mě zasedlá…

Učitelka je na mě zasedlá…

Má váš potomek horší výsledky, než by se vám líbilo? Vidí jako příčinu neúspěchu učitelku a její postoj k němu? Opravdu si na vašeho školáčka učitelka zasedla, nebo je to jen výmluva?

Zasedají si učitelé na žáky?

„Mami, tati, když učitelka je na mě zasedlá.“ Tuhle větu z úst potomka slyší hodně rodičů. Často to není pravda a dítě si jen nechce připustit své chyby nebo se snaží vyhnout trestu, který mohou za špatné výsledky od vás dostat. Co teď? Mávnout nad tím rukou a nechat školáčka dál bojovat? Ne, brát na lehkou váhu byste to neměli.

Nepřeceňujte pedagogy a jejich objektivnost! Někdy se skutečně může stát, že bude učitelka zatížená na některého žáka. Může to být i nevědomky…

Proč si učitelka zasedne na žáčka?

Pokud je vaše dítě nějak nápadné, především svým chováním, zvyšuje se pravděpodobnost, že na něj vyučující zaměří svou pozornost. Týká se to hlavně hyperaktivních dětí. Někteří učitelé bohužel propadají prvnímu dojmu. To, jak poznají žáky ze začátku, se často nevědomky promítá do celého hodnocení a na celkový pohled na ně. To znamená, že když dítě jednu z prvních písemek, kterou jim dá nový pedagog, napíše špatně (i když jinak může jít o úspěšného žáka), učitel si ho zafixuje jako horšího žáka a i tak k němu přistupuje. Tato chyba ve vnímání žáka může být fatální. U dětí se často vyskytuje tzv. Pygmalion efekt, který spočívá v tom, že se dítě přizpůsobí tomu, jak ho vidí učitel, začne se snažit méně a horší známky si zaslouží.

Někdy učitelé také zaměřují větší pozornost k žákům, kteří jim svým vzhledem či chováním připomínají jiného žáka, kterého neměli v oblibě.

Jak to vyřešit bez konfliktů?

Pokuste se nejdříve zjistit, zda názor vašeho školáčka je objektivní. Promluvte si s ním o jeho pocitech týkajících se učitele nebo učitelky. Zjistěte detaily. Pokud se vám bude zdát, že by opravdu mohla být příčina v pedagogovi, zajděte do školy. Nemusíte hned obviňovat učitelku, že je na vašeho potomka zasedlá. Přátelsky si s ní popovídejte o prospěchu vašeho potomka, o jeho chování atd. Sami citem odhadnete, kde asi může být pravda a případně nenápadnou cestou se pokuste učitelce naznačit, co si o vzniklé situaci myslíte. Zdá-li se vám učitelka sympatická, mluvte s ní otevřeně, ale snažte se udržet přátelský tón.

Bude-li se vám zdá, že se situace se ani po rozmluvě s učitelkou nezlepšuje, řešte to razantněji. Pokud ani to nepomůže, zkuste se obrátit na ředitele. V krajním případě požádejte o přeřazení žáka do jiné třídy. K tomu ale přistupte skutečně jen v krajním případě! Nezapomeňte, že váš cvrček má ve třídě kamarády a změnu by mohl nést těžce. Důležité je nedělat ukvapená a razantní řešení hned. Vaše dítě se s učitelkou bude setkávat dál, tak ještě více nekomplikujte vztah mezi ním a učitelkou.

Neshazujte problém dítěte s učitelkou tím, že si vymýšlí. Prověřte si, jestli mluví pravdu a pokud ano, jednejte! Nechcete přeci, aby vaše dítě získalo negativní postoj ke vzdělání kvůli špatné zkušenosti s vyučujícím.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ověření *