Tátové svým dětem málo čtou

Tátové svým dětem málo čtou

V minulých dnech byl proveden zajímavý průzkum na prvních stupních základních škol, který hovoří o oblíbenosti čtení u mladších dětí, o zvycích rodičů těmto dětem číst a dalších zajímavých informacích. Průzkumu se zúčastnilo 10 základních škol napříč celou ČR. Zastoupena byla města – Praha, Brno, Ostrava, České Budějovice, Nový Jičín a Pardubice.

tata2Rodiče by si měli uvědomit, že mohou výrazně ovlivnit, jaký vztah ke čtení a ke knížkám všeobecně budou jednou mít jejich děti. Pokud chtějí příznivě ovlivnit jejich širokou slovní zásobu a lepší přehled o světě kolem, je třeba začít se čtením už od útlého dětství.

Podle psychologů nelze přesně určit, v jakém věku dítěte je ideální začít probouzet jeho zájem o knížky. Děti mohou zaujmout barevná obrázková leporela, nebo až později předčítané příběhy. Některé děti mohou projevit svůj zájem o knížky už okolo jednoho roku, některé například až ve věku tří let. Kolem třetího roku života dítěte přichází nejčastěji řada na opravdové pohádky a delší příběhy.

Dětští psychologové apelují na rodiče, aby nezapomínali dětem pravidelně předčítat. Čtení se může pro dítě stát například oblíbeným večerním rituálem, při kterém velmi často dochází k dlouhým rozhovorům, které působí pozitivně nejen na inteligenční a jazykový vývoj dítěte, ale především prohlubuje vtah mezi dítětem a rodičem. Společné čtení působí pozitivně i na emocionální stránku, protože má na chvíli rodiče jen pro sebe a patří mu veškerá jeho pozornost.

V souvislosti s tímto tématem byl v nedávné době proveden průzkum, který se zaměřoval na žáčky prvního stupně základních škol. Ti byli v jednoduchém průzkumu dotázáni na čtecí zvyky v jejich rodinách. Tento výzkum podporovalo nakladatelství Egmont, které patří v České republice k velmi významným nakladatelům dětských knížek a vydavatelům časopisů. Průzkumu se zúčastnilo pět vybraných základních škol z různých krajů a osloveno bylo celkem 262 dětí z druhých, třetích a čtvrtých tříd.

Výsledky průzkumu hovoří jasně. Více než polovině dotázaných dětí čte nejčastěji knížku jejich maminka (58%) a na druhém místě byla jmenována babička (19%). Na úplném chvostu tabulky se objevili tátové, kteří svým dětem čtou pouze v 16% případů! Toto už podle psychologů není úplně ideální situace. Čtením se totiž svým dětem přibližujeme a tatínkové by tak měli této příležitosti využívat mnohem častěji.

graf

Z průzkumu rovněž vyplynulo, že to s frekvencí čtení dětem u nás není zase tak špatné. Až 64% dětí uvedlo, že jim rodiče čtou knihu každý den. Čtení o víkendu je běžné u 24% dětí a pouze ve všední den čte dětem knihu 12% rodičů.

Průzkum také napověděl, že suverénně vede oblíbenost čtení ve večerních hodinách před spaním (85%). Zajímavostí, která stojí za povšimnutí, jsou také odpovědi dětí na otázku, jestli je baví čtení knížek. Plných 87% dětí čtení baví a pouze 13% z nich odpovědělo, že čtení nemají rádo.

Horší už je to s počtem přečtených knížek. Téměř polovina dětí odpověděla, že přečte pouze 1 knížku za měsíc (45%), dvě knihy měsíčně pak přečte 30% dětí a 13% z nich zvládne přečíst i 3 knížky měsíčně. Výsledky jsou však vcelku logické, protože podle psychologů čtou děti rády jeden oblíbený titul stále dokola, což rodiče mnohdy velmi překvapuje. Přestože dostanou na výběr, obvykle je jedna knížka zabaví opravdu na dlouho. Děti totiž mají rády stereotyp. Uklidňuje je svět, který už z předchozího čtení znají. A také to, že vědí, že vše dobře dopadne.

cteniDále nás zajímalo, jaký žánr takto malé děti preferují. S přehledem zvítězilo čtení dobrodružných knížek (45%), po klasické pohádce pak sáhne 33% dětí.

Dětské nakladatelství Egmont, které průzkum pořádalo, má u nás licenci na vydávání dětských knih z dílny Walta Disneyho. Proto jsme se ptali také na oblíbenost jeho známých postaviček u těch nejmenších. Dalo se očekávat, že děti jeho postavičky budou znát a tento předpoklad se díky průzkumu opravdu potvrdil. 76% dětí u dotazníku uvedlo, že Walta Disneyho zná a že jejich nejoblíbenější hrdina je Medvídek Pú (27%). Pořadí ostatních pohádkových postav se od sebe lišilo pouze o několik procentních bodů. Tak například na druhém místě za Medvídkem Pú skončil poněkud překvapivě Petr Pan (12%), na třetím společně Sněhurka a Lví král (11%) a na pátém místě obliby skončila Alenka v říši divů (7%).

pu

Děti svou zálibu v dobrodružných příbězích prokázaly také při poslední otázce, která jim dala na výběr z některých titulů Walta Disneyho, které už u nás vyšly a zvolily Knihu džunglí jako svou nejoblíbenější knížku (27%). Na druhém místě překvapila kniha Lady a Tramp (19%) a místo třetí zaujala Popelka se 17%.

Závěry výzkumu naštěstí nepotvrdily alarmující fakt, že děti v dnešní době velmi nerady čtou a že raději dávají přednost počítači před knihou, jak nás varují v mnohých článcích. Naopak, děti stále rády čtou, a proto jim věnujte každý den minimálně 20 minut společného čtení, abyste v nich touhu po čteném příběhu podporovali. Věřte, že se vám vaše časová investice bohatě vrátí.

A jak jste na tom vy? Čtete svým dětem?

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ověření *